Edvard Munch
Pax artes 18
Munch slutter aldri å engasjere. Hva er det med hans kunst, og hvem kan han sammenlignes med? I 1905 arrangerte kunstnergruppen Mánes i Praha en stor Munch-utstilling. Kunstkritikeren og kosmopolitten William Ritter skrev en moralsk indignert, men samtidig dypt fascinert «anmeldelse» av Munchs bilder. Året etter utgir han denne teksten i boken Etudes d’ Art étranger, der en rekke kunstnere fra Europas «provinser» presenteres. Ritter sammenligner Edvard Munch med andre kunstnere, og kaller utstillingen «et museum av misfostre», med motiver som «slappe individer i fiolette rom med vinduer voldtatt av safran!». «Det lukter sinnssykdom og delirium tremens», mener Ritter; det minner ham om «alt det heslige i vår tid». I denne artesboken inngår kunstkritikerens historiske «slakt» – og femti Munch-bilder som ble vist på Praha-utstillingen. Billedredaksjon er ved Munchmuseets forskningsbibliotekar Lasse Jacobsen. Professor i kunsthistorie, Øivind Storm Bjerke, har skrevet et etterord som åpner Ritters «tidskapsel». Han drøfter kunstnermyten, reaksjonene på Munchs tidlige verker og kunsttendenser på terskelen til modernismen.