Hør vinden synge og Flipperspill, 1973
"Hør vinden synge» ville vært en interessant debut selv i dag, og allerede her fletter Murakami inn radiostemmer og drømmer i fortellingen."
Erle Marie Sørheim, Dagbladet
Over 35 år etter utgivelsen er Haruki Murakamis to første romaner nå tilgjengelig på norsk for første gang, samlet i ett bind og med et nyskrevet forord av forfatteren.
I tiden rundt og etter studiene tilbringer den navnløse fortelleren og vennen hans Rotta tiden på Jay’s Bar i hjembyen. De drikker øl, hører låter på jukeboksen og snakker om litteraturen, livet og om jenter. Noen år senere jobber fortelleren som oversetter og bor sammen med to identiske tvillinger som brått har flyttet inn. Han hjemsøkes av minnet om et tidligere forhold og om et helt spesielt flipperspill som ikke vil slippe taket.
Allerede i disse fascinerende debutbøkene møter vi mange av de temaene Murakami er blitt så kjent for, som ensomhet, oppvekst og studentliv, men også jazz, amerikansk litteratur, matlaging og ung kjærlighet. Bøkene kombinerer det velkjente nære og underfundig murakamiske med en frisk og fri og ungdommelig holdning til livet og skrivingen.
Hør vinden synge og Flipperspill, 1973 utgjør første og andre del av den såkalte «Serien om Rotta», som ble avsluttet med Sauejakten og Dans dans dans. Dette er obligatorisk lesning for alle Murakami-lesere og tilhengere av nyskapende, moderne litteratur.
Omtaler
"Alt er på plass allerede i de første bøkene. Men «Hør vinden synge» og «Flipperspill, 1973» har et overskudd og en lekenhet bare bøkene til en ung forfatter kan ha. Har man ikke kommet seg gjennom romaner av Murakami tidligere, er dette anledningen til å gi forfatteren en ny sjanse.
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
"For alle som elsker Murakami for hans evne til å skape stemning – i tablåer, hverdagslige og smått fantastiske bilder om hverandre – vil de to tynne romanene finne rett hjem. De er umiskjennelig murakamiske, lune og litt underlige. Fylt av møter og avskjeder, og ensomme landskap. En miks mellom det unikt japanske, og det generelt gjenkjennelige, allmennmenneskelige."
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen
«Dette er muligens den ultimate Murakami-eliksiren, som både hever hans øvrige bøker og ved egen kraft fungerer som to fortreffelige, om enn skjøre, verk.»
Publishers Weekly
"Murakami er en original og egenrådig forfatter som stadig utforsker romansjangerens muligheter på uventet vis. Slike forfattere trenger vi."
Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende