Modernismens billedkunst i Norge
En feministisk aksjon
Kvinners stilleben ses på som en feminin sjanger, gjerne med kunsthistorikernes medlidende øyne. I en tid da kvinner ikke kunne bevege seg like fritt som menn, har man gått ut fra at dette var et av få motivtyper som var tilgjengelige for dem: motiver som finnes innenfor hjemmets fire vegger, som blomster, frukt og porselensskåler. Når mannlige kunstnere i samme periode maler stilleben – blomster, frukt, vaser – blir det derimot sett på som genialt og beundringsverdig, som avantgardistisk brytningskunst og malerisk eksperimentering. Hvorfor er det slik? Har kvinnelige malere virkelig hatt så begrensede kunstnerliv? Maler menn så mye bedre? Finnes det sentrale kvinnelige modernister i norsk kunst? Er det heller snakk om kritikerne og kunsthistorikernes fordomsfulle briller? For første gang blir historien om norsk modernistisk maleri – fra cirka 1870 til 1930-tallet – presentert uten menn. Denne boka er en feministisk aksjon.
Boka presenterer malerier av kjente navn som Harriet Backer, Kitty Kielland, Asta Nørregaard og Oda Krohg, men også en lang rekke mindre kjente kunstnere, som Signe Scheel, Leis Schjelderup, Mathilde Dietrichson og Charlotte Wankel.
Omtale
«Sjåstads nye bok presenterer på en lettfattelig og engasjerende måte historien om de kvinnelige kunstnerne, også med en brodd mot eget fagfelt, inkludert kunstkritikerne i dagspressen. Boken er et verdifullt bidrag i å berede grunnen for et rikere bilde av vår kunsts historie…»
Sverre Følstad, Ny Tid
«Forfatteren er oppmerksom og kunnskapsrik, men tar med sin lite fagtunge prosa samtidig på forbilledlig vis høyde for at han henvender seg til et allment publikum.»
Kåre Bulie, Klassekampen
Les utdrag