Planetveien 12
Arne Korsmo og Grethe Prytz Kittelsens hus
Arbeidshjem og modernistisk eksperiment
Arne Korsmo er et fremstående navn i norsk funksjonalisme. Planetveien 12 (1955) tegnet han som bolig og arbeidssted for seg og sin kone, emaljekunstneren Grete Prytz Kittelsen.
Huset er unikt og eksperimentelt med hensyn til formsans, materialkunnskap og smarte løsninger. Arne Korsmo er også berømt for bygg som Villa Stenersen og Villa Dammann, begge fredet. Arkitekten hentet impulser fra sin tids ledende modernister: Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, Charles og Ray Eames og Jørn Utzon. Bruken av glass og stål var kontroversiell. Planetveien 12 var også inspirert av japanske tanker om det å bo. Huset skulle være designkontor, verksted – og samlingssted. Det er fleksibelt og har åpen planløsning – nye ideer på 1950-tallet. Det tydeliggjør også forbindelsen mellom natur og arkitektur.
Også Planetveien 12 er nå blitt fredningsobjekt. I dag studeres dette spesielle huset med interesse av arkitekturinteresserte fra hele verden.
Huset er unikt og eksperimentelt med hensyn til formsans, materialkunnskap og smarte løsninger. Arne Korsmo er også berømt for bygg som Villa Stenersen og Villa Dammann, begge fredet. Arkitekten hentet impulser fra sin tids ledende modernister: Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, Charles og Ray Eames og Jørn Utzon. Bruken av glass og stål var kontroversiell. Planetveien 12 var også inspirert av japanske tanker om det å bo. Huset skulle være designkontor, verksted – og samlingssted. Det er fleksibelt og har åpen planløsning – nye ideer på 1950-tallet. Det tydeliggjør også forbindelsen mellom natur og arkitektur.
Også Planetveien 12 er nå blitt fredningsobjekt. I dag studeres dette spesielle huset med interesse av arkitekturinteresserte fra hele verden.
Presse
"Boklig gullgruve (...) boken er oppsiktsvekkende bra. Boken er både en solid fagbok i arkitektur og en vakker praktbok for kaffebordet, og denne kombinasjonen er sjelden."
LOTTE SANDBERG, AFTENPOSTEN
”Alt i alt har Tostrup og Pax likevel gitt oss en både nydelIg og interessant bok om det som kanskje er etterkrIgstIdens flotteste norske bolIg.” KNUT HJELTNES, ARKITEKTUR N